Friday 5 October 2012

my life now


Assalamuaalaikum semua..lama kita tak jumpa dalam blog aku kan?hehe..Alhamdulillah..akhirnya dapat gak kesempatan nak mengupdate blog ni..ade je yang bertanya dan melontarkan permintaan untuk aku update..sorry la guys..agak busy sebenarnya..try to settle down dulu bru bole menulis dengan jiwa, hati, perasaan dan fikiran yang tenang..hehe..

Sekarang ni terasa nak share mengenai kehidupan aku sepanjang aku menyepi ni..by the way, i am in Indonesia right now..pursuing my medical studies here..why am i here not Ireland as it was supposed to be..nah the answer is because Allah’s plan is much better..actually i didn’t pass UCD which stands for University College of Dublin requirement..UCD nak 13 tapi apa kan daya aku Cuma dapat 11 points je..walaubagaimanapun, aku tak bersedih mungkin sebab aku tak terlalu letak harapan tinggi untuk UCD..Alhamdulillah Allah bagi kekuatan untuk aku hadapi semua ni..lagipun aku masih beruntung sebab masih lagi diberi kesempatan dan peluang untuk bergelar pelajar perubatan atau kat Indonesia dipanggil mahasiswa kedokteran.

Oklah..since im in Indonesia right now, aku nak story sikit mengenai apa yang dah aku lalui selama sebulan aku kat sini. Masa first2 sampai ada lah beberapa orang senior beserta dr. Goenawan (pengurus student Malaysia di Indonesia)..bas yang kami naiki meluncur laju menuju UKRIDA, Universitas Kristen Krida Wacan..ha tulah nama panjang dia..sedang bas dipandu laju, tiba-tiba je perlahan..waduh, macet dong Jakarta..hehe..macet tu sesak ye kawan-kawan..sangat teruk kesesakan lalu lintas kat sini..boleh dikatakan dua kali KL lah..time tu dahla aku sakit perut..memang satu dugaan betul lah..pertama kali aku mencecahkan kaki kat UKRIDA tu, tempat pertama yang aku kunjungi is toilet..hehe..first impression terhadap ukrida is fine sebab toilet cantik..

Ok sekarang nak cerita pasal orientation week..minggu orientasi kat intec or kat Malaysia is way far more better than in here..orientasi tu diberi nama GAMALIEL..tak ingat lah pulak nama panjang dia..tak tau nak cerita macam mana pasal gamaliel tu tapi memang tak best la..plus budak2 indonesian diorang baru umur 18 tapi dah masuk university..pandai kan diorang?haha..oh tidak..sebenarnya diorang takde matrikulasi, foundation or whatever macam kat Malaysia tu..habis SMA (sekolah menengah atas) terus masuk university..untungkan..umur 23 da jadi doktor..

Ok habis cerita gamaliel, nak cerita pasal kelas pulak..sebulan belajar memang boleh dikatakan berapa kali je tak tido dalam kelas..nak tau kenapa asyik tidur je?sebab kene belajar etika kristian..sangat boring sampai mengantuk..haha..tapi Alhamdulillah berjaya mengkhatamkan silabus tu..sekarang ni dah start belajar things that related to medic..baru rasa macam cerah masa depan ni..belajar pasal komunikasi doktor ke pelajar..empati..ni pun baru siap makalag@assignment pasal bende2 nilah..

Nak cerita pasal bersiar-siar pulak..huh..memang hari2 pegi jalan..ade beberapa malls yang besar2 kat sekeliling umah aku ni..Central Park, Taman Anggerik, Citra Land, Giant, Roxy Square, Roxy Mas..duit pun mengalir ibarat air terjun yang sentiasa berlumba2 nak terjun..kuasa membeli memang besar la sebab barang2 murah..semalam pun baru je lepas ice skating..memang murah la lebih kurang rm20 je..kalau kat sunway rm40..50% off..insyaAllah esok akan ke Bogor..senior cakap it is a cold place..unlike Jakarta, Bogor terlindung daripada kesibukan kota..hijau je..wbercakap mengenai suasana hijau ni jadi teringat pulak pada kampung halaman..tapi demi mencapai cita2, kene la kita berkorban kan..that’s all for now..=)

1 comment: