Thursday 28 May 2015

MACAM MANA PEMEGANG BIASISWA NAK KAWIN?

Assalamualaikum kepada semua pembaca Kongsi Is Caring. Alhamdulillah atas nikmat iman dan Islam dan atas nikmat hidup dalam keadaan iman dan Islam. Selawat dan salam atas junjungan besar nabi Muhammad s.a.w, nabi akhir zaman. Begitulah seharusnya hidup kita ini dimulai, diiringi dan diakhiri setiap hari dengan kesyukuran dan selawat ke atas nabi.

Terpanggil rasanya hari ini untuk menulis atas permintaan beberapa orang yang mungkin ingin mengikut jejak langkah saya, In shaa Allah. Langkah apa tu yang nak diikutkan? Bukan Langkah Kajang. Eh.. tapi langkah menuju ke gerbang perkahwinan.
Alhamdulillah, pada 10 Januari 2015 yang lalu telah selamat aku terima nikahnya Intan Syazwanie Binti Mohd Sulaiman dengan mas kahwinnya dua puluh tiga ringgit tunai… berkat tembakan doa daripada semua, Alhamdulillah kebahagiaan rumahtangga yang dimiliki hanya Allah sahaja yang tahu apa ertinya nikmat sebuah perkahwinan.

Pada hari ini, yang akan saya kongsikan adalah prosedur-prosedur seseorang yang bergelar pelajar, pemegang biasiswa. Tentulah yang paling kita inginkan adalah prosedur yang mengikut syariat Islam agar kita dapat menjadi muslim (kata kerja) bukan Muslim (kata nama).

Pertamanya, perlulah untuk kita berbincang dengan ibu bapa kita kerana mereka merupakan orang yang paling hampir dan berpengalaman. Kalau tak takdelah kita lahir kat dunia ni dan mereka masih lagi berkekalan, utuh rumahtangga yang mereka dirikan berpuluh-puluh tahun lamanya. Ye dok? Sebelum tu bakal zaujah yang kita inginkan perlulah setuju jugak ya. bertimbang rasalah sikit.

Setelah mendapat persetujuan, maka berbincanglah pula dengan keluarga pihak perempuan untuk mendapatkan persetujuan daripada bapa pihak perempuan yang bertindak sebagai walinya. Kalau pak dia tak setuju, camna hang nak menikah? Bincangkan bagaimana perjalanan majlis ingin dilaksanakan dan sebagainya. Sebagai seoarang Islam setidaknya kita perlu berpendirian untuk kurangkan adat-adat Melayu dalam perkahwinan yang melanggar syariat Islam kerana yang kita kejar bukanlah buah mulut orang ramai, tetapi redha Allah terhadap hubungan yng bakal kita jalinkan kelak.

Seterusnya adalah sebagai seorang pemegang biasiswa, anda perlulah untuk meminta kebenaran daripada sponsor anda untuk menikah. Mengikut pengalaman sendiri, adalah tidak mudah untuk minta kebenaran daripada JPA kerana hanya perlu mengisi borang dan sediakan beberapa salinan dokumen terkait sahaja. Silap-silap, dapat ucapan selamat pengantin baru daripada mereka. Seperti apa yang terjadi kepada saya.

Cumanya, untuk urusan borang kebenaran ini, saya sarankan untuk diisi beberapa bulan sebelum tarikh perkahwinan kerana pihak JPA perlu untuk bermusyawarah sesama mereka untuk urusan izin perkahwinan ini. Tapi yang pasti, JPA akan beri kebenaran punya. Jangan risau. Jangan tak minta izin, boleh kena ‘terminate’ oo.. dokumen-dokumen yang diperlukan boleh didapatkan di alamat http://unittajaan.hep.usm.my/files/JPA/borang-permohonan-bernikah-kahwin-utk-pelajar.pdf . Isi sahaja semua maklumat yang diperlukan dan hantar ke alamat yang tertera pada surat tersebut.
Mengikut pengalaman selepas beberapa bulan JPA akan memberikan surat kebenaran tersebut. Tapi tok kadi tak mintak pun surat tu, hanya sebagai prosedur kita sebagai orang yang ditaja sahaja.
Setelah itu, maka bolehlah anda bernikah dengan hati yang tenang dan gembira. Sebagai orang lelaki harus ingat, semasa anda mengucapkan qabul bermakna anda telah membuka satu lagi akaun akhirat yang merupakan satu amanah yang sangat berat untuk dijaga. Maka jagalah isteri anda sebaik-baiknya.

Urusan-urusan perkahwinan lain terserah kepada kedua bakal pengantin dan kedua belah pihak keluarga. Sebagaimana yang anda inginkan ianya berlangsung, maka sebegitulah ianya akan berlangsung. Tidak perlu terlalu membazir kerana anda masih seorang yang bergelar pelajar, belum bekerja dan mempunyai sumber pendapat. Tapi kalau orang tua anda nak sponsor, adik beradik nak sponsor janganlah pulak lepaskan peluang kerana itulah permulaan rezeki daripada alam perkahwinan anda.

Orang kata harus sediakan ilmu agama secukupnya untuk mendirikan rumahtangga. Pada saya, tiada dalam syarat sah nikah untuk seseorang cukup ilmu agama barulah boleh berkahwin. Seandainya begitu, tiada siapalah yanag akan dpaat melangsungkan pernikahan kerana ilmu Allah itu sangat luas. Jika laut dijadikan tinta untuk menulis ilmu Allah, itu juga masih tidak memadai. Tetapi sekurang-kurangnya perkara asas dalam agama Islam kita kuasai dan implementasi.

“Katakanlah, kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis ditulis kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (Al Kahfi: 109)


Jadikan rumahtangga sebagai medan untuk kita lebih sama-sama bersemangat untuk meningkatkan kualiti hidup sebagai seorang muslim. Moga-moga sedikit sebanyak dapat memberi gambaran tentang apa yang perlu dilakukan sekiranya terlintas niat di hati untuk mendirikan rumahtangga.

Wallahua’lam.

1 comment:

  1. Assalamu'alaikum, Admin nak mohon kebenaran untuk kongsikan artikel ini di blog Biasiswa. Admin letak kredit link hidup kembali ke post kamu. Boleh hubungi admin di Facebook https://www.facebook.com/messages/biasiswa.info

    ReplyDelete