Wednesday 26 December 2012

EVENTS


Assalamualaikum..

Alhamdulillah sebab masih diberi keizinan oleh Allah untuk merasai nikmat iman, islam dan hidup pada saat melakukan penulisan ni..sebelumnya harap semua berada dalam keadaan sihat hendaknya.. Kali ini Cuma nak kongsi la apa yang dah dilalui dalam masa beberapa hari kebelakangan ni..

Hari Sabtu yang lepas brpa hari bulan tak ingat,  telah berjaya bersama team PKPMI menjalankan majlis perpisahan En. Ludy, atase pendidikan kat Indonesia ni.. Dialah selama menjaga students Malaysia yg berada kat Indonesia ni. Dia da terlalu rapat dengan student kat sini sampaikan ada yang mengalirkan air mata saat majlis tersebut termasuklah dirinya sendiri.. tapi bila ditanya “tak nak ke sambung kontrak lagi”..jawapannya “oh tak naklah..saya nak balik Malaysia..”..tapi takpelah..sapa yang tak nak balik tanah air sendiri kan..sekarang ni pun aku rase nak balik je dah ni..tapi apakan daya haruslah dikorbankan rasa tu untuk study..in shaa Allah taun depan will be back!!

Ha, di hari ahadnye pulak ade majlis Aurora Nusantara ke Palestin. Untuk event ni i was pointed as project director.. At first perlu menjemput dr. Hafizi sebagai penceramah tapi beliau tak dapat menghadirkan diri atas sebab2 tertentu..Tapi telah digantikan oleh bapak faizal tahir which is dr. Tahir. He is a very nice person. Whatsapp ngan beliau rasa macam dia sebaya pulak ngan aku.. sangat syabab la orang kata.. muda remaja..bila jumpa orangnya ternyata memang dalaman dia masih muda walaupun fizikalnya da berumur..kat event ni aku dapat one new experience which is ditemuramah oleh wartawan tv3, pak didik..gementar at first sebab nak masuk tv..tebelit2 cakap..tapi just stay cool in front of the camera..haha..bajet ek..tp peluang yang ada ni aku grab la dengan sepenuhnya..

Next event is hamka 5.0..ni adalah program daurah yang penceramah jemputannya diterbangkan khas dari Malaysia..alhamdulillah banyak ilmu yang dapat aku kutip daripada event ni..It was held in bogor..sejuk sangat tempat tu sampaikan berasap mulut..mandi2 kat sungai yang deras alirannya, huh rasa macam nak beku..ha kat sana dapatlah berkenalan dengan akhi2 yang study kat aussie..there are so friendly and cheerful..i met this one guy named faisal..dia sangat energetic and boleh kata menceriakan pagi aku kat sana..cara dia kejut kitorang untuk bangun beriadah was very cheerful..”tepuk2 riadah”..haha..will be remembered..

serba sedikit tentang sharing dalam hamka ni..kita sebagai pemuda haruslah menjadi tonggak kepada kebangkitan Islam..tak kisahlah at which side you are and how your strategy is as long matlamatnya Islam just go ahead..golongan yang kita boleh jadikan contoh is as sahabat and salafussoleh.then, macam mana kita nak berubah ikut diorang sedangkan diorang semua da takde kat dunia ni?al-quran dan sunnah jawapannya..sentiasalah merujuk dua sumber ni..tengoklah terjemahan al-Quran ni dengan skop yang lebih luas..jangan sempitkan pemikiran..contoh kalo dulu kita fikirkan was2 hanya ada masa kita berwudhu', dah tiga kali ke belum ek?ketahuilah lah behawa was2 yang lebih besar itu adalah ras ragu terhadap aqidah ISLAM kita sendiri..memang untuk berubah akan ada halangan luaran dan dalaman...disebabkan itu, dalam surah al-Nas dan al-Falaq, Allah menyuruh manusia untuk memohon perlindungan daripadaNya..a very short sharing from hamka dan ditambah sedikit oleh kefahaman diri sendiri..

Hmm banyak benda yang da dilalui sepanjang bulan 12 ni..dengan emosi yang turun naik..tak taula kenapa susah nak kawal emosi sekarang ni..adakah disebabkan Jakarta yang panas?haha...sory la kepada rakan2 yang ada rasa tak senang dengan behaviour aku kebelakangan ni.. thanks to Mad and Wan and Apai (susunan nama secara acak) yang selalu ada untuk menceriakan hari2 aku kat Jakarta ni..i do really NEED u guys 24/7 to survive here..kalau korang takde hmm tak taula how i would be..jazakumullah khairan..uhibbukum fillah..
Thats all for this entry..



“kami ceritakan kisah mereka kepadamu (Muhammad) dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk”                                                                                                                                            (al-kahfi: 13)

No comments:

Post a Comment