Thursday 19 March 2015

MARRIED

Assalamualaikum warahmatullah..

Alhamdulillahi robbil 'alamin diucapkan kepada Allah kerana limpah kurniaNya sehingga ke hari ini masih diberi kesempatan, ruang dan peluang untuk meneruskan kehidupan yang dulunya seorang yang bujang tidak berteman, kini ditemani isteri yang walaupun jauh beribu-ribu batu dipisahkan laut, namun sentiasa dekat di hati. Setelah sekian lama tangan tak turun di medan papan kunci laptop untuk bercerita, rasanya hari ini kesempatan itu diberi sekali lagi. Kisahnya kali ini adalah berkenaan dengan seorang wanita yang tidak pernah diduga, tidak terbayang di fikiran, telah berjaya aku peristerikan. Sungguh, jodoh urusan Allah.


Masih segar di ingatan, kali pertama mata terpandang pada wajahnya, pada umur yang sangat muda, hati sudah mula tertawan. Kata hati, 'she is the one'. Ada satu kualiti yang hanya dengan pandangan dapat dirasakan. Tidak pernah terlihat secara zahir pada wanita-wanita lain yang pernah aku kenal. Masa tu, memang tak kenal lah siapa dia. Tapi jujur, begitulah perasaan. Pandangan redup matanya begitu menyejukkan. Kesantunan tutur dan perilaku menambat hati yang tidak pernah merasakan. Berbunga hati remaja yang dalam proses mengenal erti dunia yang sebenar.

Begitulah serba sedikit awal perasaan. Gambaran telah jatuhnya hati aku bergolek-golek pada seorang wanita. Namun setakat itu sahajalah kisah yang dpaat dikongsikan. Biarlah yang lain menjadi rahsia kami.


Alam perkahwinan merupakan suatu perkara yang bagi aku, sangat mengubah kehidupan aku. Kenapa? Kerana setelah berkahwin, wanita itu halal bagiku. hati terasa tenang untuk bercerita kisah suka dan duka. Kenapa? Kerana hati terasa tidak serba salah untuk mendengar kisah suka dan duka. Kenapa? Kerana mula ada rasa tanggungjawab untuk memimpin seseorang. Mengingat suatu ceramah, perkahwinan ni bukan nak syok je. beratnya adalah pada suami sebab suami akan tanggung semua dosa yang isteri lakukan. itulah maksud akad nikah yang sebenar kalau kamu seorang yang faham.



Dush! Terasa satu panah menembus dada bila dengar. Diri sendiri pun banyak dosa. Ni pulak nak menanggung orang lain. Sebelum berkahwin, memang macam-macam perasaan akan timbul kerana syaitan terasa dirinya hampir kalah pada saat itu. Pada yang ingin bernikah teruskan niat dan cita-cita anda.

Selama hampir dua bulan setengah umur pernikahan kami, Kualiti-kualiti yang dah isteri aku pamerkan adalah sangat bertepatan dengan faktor X yang dapat aku rasa hanya dengan memandangnya kali pertama. Alhamdulillah, Nabi kata kalau nak cari pasangan hidup, pertama carilah yang beragama. Kerana agama akan membimbingnya untuk menjaga diri daripada perkara-perkara yang dapat mencemarkan kesucian, keluhuran peribadi seorang manusia. Sekali lagi, kebenaran hadith tersebut telah aku temui.

Walaupun aku dan dia duduk berjauhan, tetapi dapat aku rasakan seperti tanggungjawabnya pada aku telah terlaksanakan. Mungkin kerana keihklasan, ketenangan Allah kurniakan. Walaupun rindu itu menyakitkan tetapi cinta kerana Allah sangat meyakinkan, kerana indahnya syurga tidak tergambarkan.

Luar biasanya kekuatan yang telah seorang isteri berikan, menambah daya dan langkah kaki untuk terus meneruskan perjalanan. Ujian berat yang pelbagai berjaya aku tempuhi walaupun belum sepenuhnya berjaya, sedikit sebanyak membantu aku mempertingkatkan diri. Hanya dia dan Tuhan sahaja tahu betapa beratnya ujian yang terpaksa aku lalui. Begitulah dengan sahnya ikatan, dia menjadi tunggak, memahami diri sepenuhnya, menyokong sekuat-kuatnya, menangis bersama, ketawa bersama. Tangis dan tawa yang penuh kenikmatan dan keikhlasan yang boleh aku kata, hanya yang sudah berkahwin sahaja akan faham bagaimana perasaan.


Ada yang berpendapat, bila mana kita dah bernikah, tak perlulah untuk kita menunjukkan yang kita sangat bahagia dengan pasangan kita. Cukuplah kita sendiri yang tahu bahagianya kita dengan pasangan. Kalau begitu, salahlah nabi Muhammad kerana banyak hadith-hadith yang menceritakan urusan rumahtangga nabi. Setuju? Jika kita seorang yang berfikiran positif, kita akan ambil nila-nilai yang baik daripada perkongsian kisah rumahtangga orang lain. Begitulah sekelompok besar yang melihat, Hanya segelintir yang tidak memahami.

Ada juga yang berkata, banyak lagi cara lain untuk kau bahagiakan pasangan. Bukan hanya dengan menceritakan, sweet-sweet bermain perkataan di media sosial (secara terkawal mengikut landasan Islami). Mudahnya manusia berkata kerana bukan dia mengenali pun pasangan kita. Apa yang disukai dan apa yang tidak. Apa yang menggembirakan dan apa yang tidak.

Ciptalah berjuta-juta keindahan mengikut acuan Islam dalam alam pernikahan kerana di situ ada pahala yang akan mengalir. Ada dosa yang akan terpadam. Begitulah luasnya rahmat kasih sayang Allah kepada semua hambaNya. Dia memberikan rasa cinta dalam diri manusia untuk manusia salurkan pada jalan yang benar dan diredhaiNya.

For my lovely wife,
For every millisecond you make me happy,
You make me forget that i am in trouble,
Strengthen myself to walk on this Earth,
To find the meaning of my life.

Teaching me to appreciate all people that i love,
Teaching me to do good to people who 'betray' me,
Be humble and patient,
Smile in every hardships.
Those are what you did to me.
Those I got only by looking into you,
Because that is the real you.

I love you for who you are till Jannah. In shaa Allah.. :)






No comments:

Post a Comment